Iustin Capra , inventator, inventii

Iustin Capra , inventator, inventii
Ca vocatie e inventator. Ca profesie e inginer de aviatie si matematician.

La 73 de ani, castigatorul campaniei “Mici Romani”, Iustin Capra, are peste 73 de inventii si multe alte proiecte.
 
Ce este un inventator? Si cum exista el in Romania?
Lumea nu-si da seama ca notiunea de rau este un factor echilibrator al societatii, pentru ca nu poti lua masuri pana nu apare un motiv. Iar notiunea de bine este una foarte relativa, relativitate pe care ne-a oferit-o Einstein, dar, in aceeasi masura, Raymond Poincaré si, cu vreo 50 de ani inaintea lui Einstein, Mihai Eminescu, la care am vazut formula premergatoare a teoriei relativitatii. Eu nu cred in inventatori care-si arboreaza in fata diploma ca sunt inventatori. Cine nu a realizat efectiv ceva nu este inventator. El este nemultumitul care intotdeauna cauta ceva, in timp ce savantul este naivul care-si imagineaza ca poate atinge adevarul absolut prin academic.

Ce ati cautat si ce ati descoperit?
Ce am cautat eu… As spune ceea ce-am mai spus si la clubul unde am fost premiat. Elementele necesare progresului, evolutiei, sunt cateva: angoasa, complexul de inferioritate, lehamitea de cotidian si, nu in ultimul rand, lipsurile. Toti spun “Aaa, pai domnu’ Capra a avut conditii!” Ce conditii? De fapt, lipsa conditiilor te obliga la optimizari. Intotdeauna asociem notiunea de bine cu burta. Eu o asociez cu o stare de spirit. Am avut intotdeauna o dualitate in spirit. Sunt mereu doi care se cearta in mine. Am cautat idealul. Am dorit mereu altceva… daca cineva purta haine de piele, eu nu mai purtam haine de piele, daca cineva mergea cu benzina, eu am vrut sa merg electric, daca cineva mergea pe jos, eu am vrut sa zbor. Si atunci mi-am imaginat tot felul de aparate neconventionale.

Care a fost prima inventie?
Primul care a fost brevetat - nu pentru ca a fost vreun regim de vina, a fost numai vina
mea, ca nu m-am astamparat; puteam sa stau si eu ca toata lumea la cafele si la tigari - a fost rucsacul zburator. Pana atunci am facut tot soiul de masini, de dispozitive, de aparaturi si automatizari, cand eram in liceu si mic… Rucsacul zburator, realizat in 1958, s-a intamplat sa aiba un renume mondial pentru ca a fost o noutate. La ora actuala este folosit in Cosmos pentru deplasarile intercapsulare, a fost folosit in armata… Si a aterizat cu un aparat similar Michael Jackson, pe stadionul 23 August. Diferenta dintre al lor si al meu era una de culoare. Brevetul meu l-a precedat cu 4 ani si 6 luni pe cel al celor de la Bell Corporation, lucru recunoscut si de americani intr-un articol din 2002.

Ce a urmat?
Logic, o serie de alte idei mai mult sau mai putin brevetate. Eu de peste 30 de ani nu mai brevetez. Mi se pare o pierdere de vreme, mai ales pentru ca eu nu am simtul proprietatii. Nu ma deranjeaza daca cineva copiaza. Eu imi vad de treaba mea. Bunaoara, am brevetat un automobil avand caroserie fluida. Ce inseamna asta – un automobil care nu are caroserie, are numai niste roti si niste banci
. Si totusi, nu te ploua, nu te ninge si poti face si aer conditionat inauntru, intr-un inauntru care nu se vede, pentru ca este realizat dintr-o pelicula fluida, care te ajuta si la propulsie, iar masina
nu are roti, pentru ca se bazeaza pe o perna anti-magnetica. Nu am realizat decat prototipul. Am brevetat fel de fel de idei care au in vedere anti-gravitatia sau alt sistem de a te sustenta in afara celui aerian. De exemplu, am colaborat cu savantul Henri Coanda in privinta unei instalatii antigravitat ionale, cam prin ‘71. Acum lucrez la al 67-lea prototip de masina, niciodata nu mi-a placut clasicul, in afara de arta. Dar noi trebuie sa mergem inainte. Asta este menirea mea. Mai am sapte aparate de zbor, cu care, daca nu mi-am rupt gatul, inseamna ca am reusit sa le tin bine in aer, le-am gresit bine, si 15 motorete.

Ati avut o pasiune din copilarie pentru proiectare?
Eram in liceu, avem 15-16 ani si am realizat un dispozitiv care facea contact prin vorbire. Spuneam unui motor “Porneste” si el pornea. Ma gandeam atunci sa realizez un garaj care sa se deschida automat. Lucru care s-a si realizat apoi, dar dupa 40 de ani. Nu prin voce, ci prin telecomanda. Eu am creat un dispozitiv asemanator prin anii ’50.

Ati creat o masina care consuma un litru de benzina la suta de kilometri. Cum credeti ca ar functiona in aglomeratia din Bucuresti?
Masina pe care am inventat-o este un paliativ. Problema este, insa, generala. Numarul de automobile creste in progresie geometrica, iar carosabilul in progresie aritmetica, in cel mai bun caz. In ultimii 10 ani, numarul automobilelor a crescut de 20 de ori, in timp ce carosabilul s-a dublat. Mai e si problema de spatiu. Sa luam o Dacie Logan. Ocupa locul a 30-40 de persoane. De unde vreti spatiu? Nu mai e prea mult spatiu. Ati vazut vreo masina cu 5 persoane? Rar. Mai degraba cu o persoana. Asta inseamna distrugerea randamentului. Nu ne dam seama ca natura nu ne da fara sa-i dam. Trebuie sa ne apropiem de Dumnezeu.

La ce va referiti?
Eu cred ca trebuie sa folosim energiile reintegrabile in circuitul natural. Lucru pe care nu l-am facut. Exista atatea energii nepoluante… Noi am invatat doar alfabetul, suntem niste copii consumisti si tragem tare cu automobilul, care este o crima ecologica in forma in care este conceput.

Care este automobilul ideal pentru dumneavoastra?
Ar trebui sa cantareasca zero, sa aiba coeficient de rezistenta la inaintare zero, sa aiba o cinematica buna, dar nu rezolva problema integral, pentru ca este imposibil de creat. Si atunci, ne inecam in propriile noastre murdarii. Asta este viitorul omenirii.

Si ce solutii avem? Sau ce solutii ne dati?
E o idee in Biblie. Nu da prostimii miracolul stiintei, pentru ca va face cu el bombe atomice. Dumnezeu a avut grija, cand a aparut sinergetica, a limitat-o la 300 de wati. Altfel, ar fi fost nenorocire. Eu vad stramb lumea, pentru ca oamenii considera progres faptul ca am realizat tot soiul de instrumente tehnologice, uitand, de fapt, ca toate prostiile astea sunt doar niste proteze ale memoriei si nu ale inteligentei.

De ce inventie credeti ca ar avea nevoie Romania in momentul asta?
Eu cred ca cea mai importanta inventie de care ar avea nevoie lumea in momentul asta ar fi un dispozitiv care sa comute televizoarele atunci cand incepe reclama
sau sa intrerupa programele. Asta ar fi o mare inventie, si nu numai in Romania, pentru ca ar tine in frau toata violenta asta nejustificata.

Sunteti foarte religios. Cum a contribuit Dumnezeu la inventiile dumneavoastra?
Kant a spus un lucru: “eu sunt propriul meu stapan”. Cum dracu sa fii propriul tau stapan intr-o lume conjuncturala? Avem aceasta idee gresita, potrivit careia noi avem liber arbitru. Am voie sa fac, daca… atunci libertatea dispare. De fapt, viata este o curba spatiala care depinde de trei factori – geneticul, mediul si liberul arbitru. Lumea este legata de Dumnezeu. Nu poti sa faci ce vrei. De asta eu am facut ce a vrut Dumnezeu. Ce a trebuit sa fac. Fiecare cu menirea lui.

Sunteti pentru o societate individualista?
Cam asa spunea Schopenhauer, ca invatat e cel care a invatat, iar geniu e cel de la care lumea invata ceea ce el nu a invatat de la nimeni. Pentru ca genialitatea, inteligenta, nu ti le da scoala, care uniformizeaza. Ea da informatia. Mintea vine de la Dumnezeu. Asta e nenorocirea, inscrierea in canoane din care nu mai poti iesi.

Inventiile implica si o oarecare imagine publica. Cum ii faceti fata?
Anul asta s-a intamplat sa ploua cu diplome si medalii. M-am simtit jenat! Au fost numeroase saloane de inventica. De exemplu, imediat dupa Revolutie a fost o festivitate la care s-au premiat inventatorii, de fapt toate figurile relativ publice. Premiile erau in jur de 5000 de lei, adica vreo 10 salarii. Mie mi-au dat 50.000. Am spus “Dom’le, sunt convins ca sunt altii, medici, cercetatori, care au facut mult mai mult decat mine. La mine ati fost impresionati ca am facut o masina colorata, care se misca.” M-am rugat, “Doamne, ajuta-ma sa nu mai castig”.

Si ati mai castigat?
Anul asta, cand a inceput din nou. Medalie de aur la Iasi, la Bacau, la salonul de inventica si cercetare din Bucuresti, unde am luat medalie de aur, vreo trei diplome, un premiu din partea celor de la Bruxelles. Motiv pentru care am fost si nominalizat sa merg la Bruxelles. N-am mai ajuns, pentru ca nu au mai fost locuri. Au plecat niste directori care nu au nici o treaba cu inventica. Poate ca era si teama ca, fiind o masina care a fost premiata peste tot, va fi si acolo si isi vor pierde ei premiile. Zilele trecute, mi-a dat telefon
un redactor de la Talk Business care mi-a zis “Domnu’ Capra, ati auzit de premiu?” “Care premiu?” “Pai ati luat medalie de aur la Bruxelles.” Ia uite, draga, probabil ca a trimis cineva niste poze si m-a inscris.


Sursa:www.maxim.ro
22 Decembrie 2006
« Inapoi
Diete naturiste
World Wide Inventors Association
Asociatia Inventatorilor Independenti
R&D Global Business Ventures LLC
mediator
banner
banner
banner
banner
Scientia
Produse naturiste
Descoperi
Inventika