17 iul. 2017

O noua fila în dosarul supermarketurilor. Produsele inovative, rezultate ale unor brevete de inventie romanesti, risca sa nu mai ajunga pe piata. Obstacolul nr. 1 îl constituie mult-discutata „taxa de raft”. Firmele autohtone care îsi bazeaza activitatea pe inovare nu rezista prea mult în cursa pentru „promovarea” produselor lor si risca sa îsi închida portile. Cei mai norocosi reusesc sa îsi vanda noua tehnologie peste hotare.

An de an, Romania se întoarce încarcata de medalii de la saloanele internationale de inventica. Desi ocupam pozitii fruntase la aceste reuniuni, foarte putine dintre inventiile medaliate reusesc sa intre în productie. Cauzele sunt multiple si nu fac obiectul articolului de fata. Poate cu alta ocazie.
Cu toate acestea, cateva reusesc. Fie prin întemeierea unei afaceri pe baza brevetului de inventie chiar de catre inventator (singur sau în asociere), fie prin gasirea unui producator si semnarea unei întelegeri cu acesta.
Desigur, lucrurile par simple la prima vedere. Numai ca, în fapt, oricare din situatiile prezentate mai sus are în spate un drum lung si sinuos. Aparent, dupa ce acesta este parcurs, problemele se termina. Numai ca, din cate aflam de la persoane implicate în fenomen, ele de-abia încep. Inventia, devenita produs inovativ, cauta sa intre pe piata. Primele tinte ale producatorilor sunt, în mod evident, supermarketurile.

Salinul – salvat de Internet
Purificatorul de aer Salin, inventie a chimistului Constantin Pascu, a obtinut medalia de argint a Salonului International de Inventii de la Geneva în 2002, precum si alte cateva premii nationale. El se bazeaza pe ideea tratamentelor în minele de sare, cunoscute si folosite la noi în tara de foarte multa vreme. Procedeul de tratare a aerului printr-un bloc filtrant cu granule de saruri, în principal clorura de sodiu, ofera o multime de avantaje celor cu probleme respiratorii.
Inventatorul, asa cum am publicat într-o editie anterioara, si-a facut o firma în asociatie cu alte persoane si s-a pus pe produs si comercializat. La un moment dat, ajunsese sa vanda mai mult în strainatate (era prezent în opt tari) decat în tara. De ce? Constantin Pascu ne explica: „Am încercat sa intru cu produsul pe supermarketuri. Mi-au cerut taxe de raft foarte mari. Asa ca am renuntat”. În momentul de fata, Salinul se gaseste doar în farmacii. Un alt loc în care poate fi gasit este pe internet, unde exista un magazin virtual de unde poate fi comandat.

Filtru de apa
de 2 milioane de dolari
Filtrul de apa Blue Star este, de asemenea, cunoscut de cititorii nostri. Brevetat de prof. dr. Ioan Dorobantu, a cules o multime de premii nationale si internationale (cele mai importante distinctii: medalii de aur la Geneva, respectiv Bruxelles). Participarea din ultimii ani la Salonul INVENTIKA, dar si la alte targuri de sub egida Romexpo, a certificat un interes foarte mare al vizitatorilor pentru produs. Aparusera, astfel, premisele unui succes de piata. Numai ca nu a fost asa.
„Stiam ca produsul nostru era cel mai bun din lume. La salonul de la Geneva, americanii au fost uimiti de caracteristicile sale si ne-au oferit doua milioane de dolari pe el. Noi nu am vrut sa vindem, am dorit sa-l producem si sa-l comercializam noi”, spune Tiberiu Gheorghe, director de marketing la Blue Star International SRL. Încurajati de cererile mari de la targurile la care participasera, au încercat sa intre în supermarketuri. „La Metro, respectiv Carrefour, ni s-au cerut taxe atat de mari, încat produsul devenea prea scump. Am intrat cu filtrul la Cora, dar dupa putina vreme am renuntat, pentru ca îl vandalizau clientii. Rupeau cutiile, sustrageau piese din el. L-am retras. Acum regret ca nu am dat curs ofertei de atunci a americanilor”, spune Tiberiu Gheorghe.
Filtrul se vinde în momentul de fata pe internet si prin mici retele de distribuitori.

Priza cu extractor
nu se mai gaseste pe piata
Priza cu extractor nu mai are nevoie de nici o prezentare. Este vedeta ultimilor ani la saloanele internationale de inventica, unde a castigat cam tot ce se putea: aur la Geneva, Bruxelles, Cupa OMPI etc. Ca o curiozitate, este demn de semnalat faptul ca, desi a participat la ultimele trei editii ale Salonului INVENTIKA, nu a castigat decat la ultima participare medalia de… bronz.
Inventatorul, Silviu Ristea, a avut prevederea sa o breveteze si în strainatate (este o raritate din acest punct de vedere în Romania). Si-a gasit si producator, Insta Electric Focsani, care a crezut ca va da lovitura. Fostul director general, Petru Bitanu, spune ca a reusit, într-un tarziu, sa intre pe o retea de hipermarketuri. „Mi-au mancat zilele cu taxele lor. Mie îmi cereau sa scad pretul cat mai mult si, cu taxele pe care mi le impuneau în contract, acesta ajungea pe raft la un pret foarte mare. Nu puteai negocia cu ei”, spune Bitanu.
Priza cu extractor, la care s-a adaugat mai tarziu prelungitorul creat pe acelasi principiu, au avut un traseu similar cu filtrul de apa Blue Star. Erau extrem de solicitate la targuri. Oamenii întrebau de unde le pot cumpara. Cu toate acestea, nu putini erau aceia care reveneau, plangandu-se ca nu le-au gasit. „Vanzarile erau foarte mici. Nu-mi explic de ce. De aceea le-am si retras. Raman la parerea ca la hipermarketuri se remarca un dezinteres pentru comercializare si, în plus, nu exista o politica de promovare a noului”, spune Petru Bitanu. În momentul de fata, priza cu extractor nu se mai gaseste pe piata. Inventatorul ei, Silviu Ristea, este în negocieri cu doua companii multinationale.

Sursa:www.topbusiness.ro
aprilie 2010

<span>Post a comment</span>